Latvijas vēsturē 1991. gads ir zīmīgs robežpunkts – tas sākas ar barikāžu laiku janvārī, bet augustā tiek pasludināta Latvijas valstiskuma atjaunošana un sākas neatkarīgas valsts sabiedrības, ekonomikas, likumdošanas un kultūrvides būvēšana. Arī filmu nozarē notiek pārmaiņas – 1991. gada 4. decembrī LR Kultūras ministrija izdevusi un kultūras ministrs Raimonds Pauls parakstījis pavēli Par Latvijas Nacionālā Kinematogrāfijas centra izveidošanu, kurā noteikts: „Ar 1991. gada 15. decembri izveidot struktūrvienību ministrijas aparātā – Latvijas Nacionālo Kinematogrāfijas centru (LNKC), kas pārzinās nacionālās kinematogrāfijas jautājumus. Ar 15.12. apstiprināt Rihardu Pīku par ministra padomnieku kinematogrāfijas jautājumos – LNKC direktoru.” 90. gados LNKC paspēj vadīt arī kinozinātnieks Agris Redovičs (1993-1996) un kinorežisors Arvīds Krievs (1996-1999).
Pirmajos gados pēc dibināšanas LNKC līdz ar visu jauno valsti meklē iespējas, kā filmu nozarei „nostāties uz kājām” situācijā, kad izjūk līdzšinējais kinoražošanas modelis – Rīgas kinostudija izirst daudzās nelielās filmu studijās -, un finansējums vairs netiek piešķirts no PSRS „kopējā katla”. Pamazām veidojas valsts atbalsta sistēma, kinoprofesionāļi meklē savu vietu jaunajā pasaules kārtībā – daudzi gan ir spiesti mainīt profesiju, tomēr lielākā daļa nepadodas un nozarē ienāk arī jauna, entuziastiski noskaņota paaudze. Tiesa, 90. gadu vidū pamatīgi cieš spēlfilmu ražošana, jo tas ir finansiāli ietilpīgākais filmu veids; pirmizrāžu skaits samazinās līdz vienai-divām spēlfilmām gadā un 1994. gadā pat neiznāk neviena pilnmetrāžas spēlfilma. Tikai desmitgades beigās Latvijā atkal strādā vienlaikus vairāki filmēšanas laukumi, atkal tiek paralēli uzņemtas vairākas spēlfilmas un nozarē atgriežas dzīvība; tikmēr animācijas filmu studijas (gan leļļu filmu kolektīvs, gan zīmētās animācijas autori) un arī daļa dokumentālistu 90. gados prata atrast iespējas turpināt diezgan regulāru darbu.
21. gadsimts Latvijas filmu nozarē sākas ar daudzmaz sakārtotu filmu ražošanas atbalsta sistēmu, regulāru valsts finansējumu, kura apjoms lēni, bet neatlaidīgi aug, un ar Latvijas oficiālu integrāciju Eiropas kino struktūrās, iestājoties starptautiskajās apvienībās Eurimages un MEDIA. Tiesa, nacionālajam kino mazliet pajukušas attiecības ar pašmāju skatītājiem, kam filmu trūkuma laikā aizmirsies pieradums noskatīties katru jaunu Latvijas filmu, turklāt līdz ar robežu atvēršanos kinoteātros platā straumē ieplūst ārvalstu filmas un skatītāju uzmanību vairāk piesaista profesionāli būvētā un jaudīgi reklamētā Holivudas produkcija. Tomēr kinoprofesionāļu vidē pamazām notiek dabiska paaudžu nomaiņa, 90. gados dibināto Latvijas Kultūras akadēmiju jau absolvējuši vairāki režisoru un operatoru kursi, tikai uz iespēju debitēt pilnmetrāžas formātā jāgaida diezgan garā konkurentu rindā. Latvijas Nacionālo Kinematogrāfijas centru šajā laikā vada Bruno Aščuks (1999-2004) un Ilze Gailīte-Holmberga (2004-2014); 2005. gada jūlijā iestādes nosaukums mainās, turpmāk tas ir Nacionālais Kino centrs.
21. gadsimta pirmā desmitgade beidzas diezgan vētraini, jo pasaules ekonomiskā krīze sāpīgi sit arī pa filmu nozares finansējumu, kas tiek ievērojami samazināts, un līdzekļu atkal trūkst gan jaunu filmu uzņemšanai, gan citām nozares nepieciešamībām. Par to, ka situācija stabilizējas un pat sasniedz jaunu līmeni, uzskatāmi liecina fakts, ka Nacionālā filmu festivāla Lielais Kristaps rīkotāji, Latvijas Kinematogrāfistu savienība, 2014. gadā drosmīgi paziņo – turpmāk filmu izvērtēšana notiks katru gadu, nevis katru otro, kā tas filmu trūkuma dēļ bija iedibināts 90. gadu sākumā. Tikmēr Nacionālajā Kino centrā 2014. gadā darbu sāk jauna vadītāja – kinozinātniece Dita Rietuma.
Lielisks iemesls atkal jaunam pacēlumam Latvijas filmu nozarē ir valsts simtgades svinības – šim notikumam kinoprofesionāļi gatavojas vairākus gadus, ar papildu finansējumu pārdomāti un vērienīgi realizējot 16 filmu programmu Latvijas filmas Latvijas simtgadei. Kinoteātru repertuārā šajos gados nonāk arī citas nozīmīgas filmas, kas atbalstītas ar nozares pamatbudžeta vai alternatīva finansējuma palīdzību, un rezultātā 2018. gadā Latvijas filmu skatītāju skaits kinoteātros trīskāršojas, šo pozitīvo tendenci nezaudējot arī nākamajos gados.
2020. gadā gan visas pasaules kinoindustriju satricina un būtiski izmaina Covid-19 pandēmijas ierobežojumi, kuru ilgtermiņa sekas varbūt vēl nav droši izvērtējamas, tomēr Latvijas filmu nozares jauda un profesionālās kvalitātes ļauj paļāvīgi raudzīties nākotnē.
Par to, ka attīstības potenciālam ir stabili un ilglaicīgi būvēti pamati, liecina Nacionālā Kino centra jubilejā izveidotā filmu izlase „3 x 10” – aizvadīto 30 gadu būtiskākās filmas, kuras nosaukuši paši nozares profesionāļi, katrā desmitgadē izvēloties desmit filmas. Izlases veidošanai tika uzrunāti gan kinoteorētiķi, gan praktiķi – filmu veidotāji –, viņu balsojums apkopots, un katras desmitgades ievērojamāko kinodarbu sarakstā iekļautas filmas, kas saņēmušas visvairāk balsu. 30 gadu izlasei būtiskākās filmas piedāvāja kinoteorētiķi Daira Āboliņa, Zane Balčus, Sonora Broka, Dārta Ceriņa, Kristīne Matīsa, Inga Pērkone, Dmitrijs Rancevs, Agris Redovičs, Elīna Reitere, Dita Rietuma, Kristīne Simsone, Anita Uzulniece, Ieva Viese-Vigula, režisori un producenti Uldis Cekulis, Antra Cilinska, Andrejs Ēķis, Gints Grūbe, Edmunds Jansons, Vilnis Kalnaellis, Pēteris Krilovs, Jānis Putniņš, Ivars Seleckis, Dāvis Sīmanis, Guntis Trekteris, Roberts Vinovskis, Kristīne Želve, Latvijas Kinematogrāfistu savienības priekšsēdētāja, kinomāksliniece Ieva Romanova.
Kristīne Matīsa,
Nacionālā Kino centra
filmu nozares informācijas speciāliste,
kinovēsturniece